راهکاری های پیشنهادی جهت بهبود اختلال نوشتن (دیسگرافیا) (مطالعه موردی: دانش آموز پایه ششم )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1-دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) 2-آموزگار ابتدایی ناحیه 6 اصفهان

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ،مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

اختلالات یادگیری از مهم ترین مشکلاتی است که دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند این اختلالات انواع متفاوتی دارد و در هر یک از دانش آموزان به صورت متفاوتی بروز می کند و در یک کلاس درس ممکن است چند دانش آموز وجود داشته باشد که دچار اختلالات یادگیری باشند از جمله این اختلالات می توان به اختلال نوشتن و املا اشاره کرد که دانش آموز را از ارتباط گیری به وسیله قلم باز می دارد و باعث می شود که نتواند به خوبی پیشرفت کند البته دانش آموز انی که دچار اختلال نوشتن هستند معمولا در خواندن کلمات و حروف نیز مشکل دارند چرا که خواندن و درک کردن هجاهای کلمات با نوشتن آن رابطه مستقیمی دارد. اگر دانش آموزان نتوانند حروف را از یکدیگر بشناسند و درک کنند، نمی توانند آن ها را به رشته تحریر در آورند در نتیجه باعث افت تحصیلی در اکثر درس ها می شود. برای برطرف کردن این اختلال باید از انواع روش های املایی و همچنین روش های علمی تایید شده استفاده کرد تا بتوان این مشکل مهم در دانش آموزان را برطرف نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Suggested solutions to improve writing disorder (dysgraphia) (Case study: sixth grade student)

نویسندگان [English]

  • vahid banisi 1
  • atefeh gholami 2
1 1- PhD graduate in Educational Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan) 2- Elementary teacher of Isfahan District 6
2 PhD student in Curriculum Planning, University of Isfahan, lecturer at Farhangian University
چکیده [English]

Learning disabilities are one of the most important problems that students struggle with. These disorders have different types and occur differently in each student and there may be several students in a classroom who Learning Disabilities These include writing and spelling disorders, which prevent the student from communicating with the pen and prevent him or her from progressing well. Of course, students with writing disabilities usually They also have difficulty reading words and letters because reading and understanding the syllables of words is directly related to writing them. If students do not know and understand the letters, they will not be able to write them, resulting in academic failure in most subjects. To eliminate this disorder, a variety of spelling methods as well as scientifically approved methods should be used to solve this important problem in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Writing disorder
  • spelling
  • dysgraphia
  • sixth grade
[1] Ebrahimi Chabaki MS. Persian spelling and writing system, exceptional education» Scientific-Extension / ISC. 2017; 13(2), 115. [Persian]
[2] Bahrami S. D, Karimi B. Educational Strategies for Improving Spelling Learning Disorders, Exceptional Education» December and December 2017 - Issue 148 Scientific-Extension / ISC. 2017 [Persian]
[3] Seraji F, Shiri K. Using action research to enhance learning: A study of the process of academic achievement in spelling and composition courses, teacher professional development» Spring 2017; (3). [Persian]
[4] Khorramabadi Y, Tataei T. The effect of dynamic classroom with teacher support in improving learning motivation in students, National Conference on Applied Research in Educational Sciences and Psychology and Social Injuries of Iran, Tehran, https://civilica.com/doc/438408. 2015. [Persian]