رسالت اصلی این فصلنامه، بهویژه درعصر کنونی که پیچیدگیها و فنآوریهای روزافزون منجر به تغییرات سریع در جامعه درحال توسعه شده، و معضلات متعددی را پدید آورده است، انتشار یافتههای بدیع علم علوم تربیتی است که در زمینههای مختلف زندگی انسان کاربرد داشته باشد و امکان تبادل نظر و مبادله اطلاعات علمی را بین پژوهشگران و علاقهمندان در سطح ملی و بینالمللی فراهم نماید. بنابراین اهم اهداف این فصلنامه انتشار مقالههایی در قلمروهای متنوع علوم تربیتی است که ویژگیهای زیر را داشته باشند.
1. برگرفته از پژوهشهای ناب باشند و نتایج عملی و قابل استفادهای را برای حل مشکلات زندگی فراهم آورند.
2. برگرفته از پژوهشهای بدیع مقایسهای و بنیادی باشند؛ و زمینههایی را کشف کنند که نتایج پژوهشهای بنیادی در آن کاربرد داشته باشند.
3. به ارتقای تولید علم و سطح دانش تخصصی پژوهشگران و جامعه در حوزه علوم تربیتی بیانجامند.
4. امکان مبادله اطلاعات علمی بین پژوهشگران و تقویت نهضت تولید علم و کاربرد آن را در زمینههای مختلف علوم تربیتی در سطح ملی و بینالمللی فراهم آورند.
حیطههای پژوهشی مقالهها در فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی شامل قلمروهای زیر است:
1. آموزش بزرگسالان
2. آموزش و پرورش پیش دبستانی
3. آموزش و پرورش تطبیقی
4. آموزش و پرورش دبستانی
5. آموزش و پرورش کودکان استثنایی
6. آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی
7. برنامه ریزی آموزشی
8. برنامه ریزی درسی
9. تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
10. تحقیقات آموزشی
11. تکنولوژی آموزشی
12. روانشناسی
13. روانشناسی تربیتی
14. شیوه های نوین آموزش
15. فلسفه آموزش و پروش
16. فنون تدریس
17. کودکان تیزهوش
18. کودکان عقب مانده ذهنی
19. کودکان مبتلا به اختلالهای عاطفی و اجتماعی
20. کودکان معلول جسمی
21. کودکان نابینا و نیمه بینا
22. کودکان ناشنوا و نیمه شنوا
23. مدیریت آموزشی
24. مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
25. مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
26. مشاوره
27. مشاوره تحصیلی