نقش سبک زندگی اسلامی با رویکرد مهارت محور در ارتقاء بهزیستی روانشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش

10.22034/naes.2023.395597.1308

چکیده

زمینه: یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده ارتقاء سلامت روان و بهزیستی روانشناختی نوجوانان نحوه سبک زندگی آنها است که می تواند در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی مثمر به ثمر باشد. با توجه به نقشی که دانش آموزان هر کشور در بالندگی آن ایفا می کنند، سرمایه گذاری در امر آموزش و تربیت صحیح آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش سبک زندگی اسلامی با رویکرد مهارت محور در ارتقاء بهزیستی روانشناختی انجام شد. روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده است . جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان متوسطه دوم شهر تهران بودند. ابزار: منابع گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه (سبک زندگی اسلامی کاویانی و بهزیستى روانشناختى ریف) بود. یافته ها: یافته‌های این پژوهش ضرورت کاربرد برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی با رویکرد اسلامی در راستای بهبود بهزیستی روان‌شناختی را خاطر نشان می‌سازد. نتایج: نتایج مداخلات آموزشی توانست منجر به عملکرد بهتر شود لذا پیشنهاد می شود به عنوان راهبردی مؤثر در سراسر مراکز آموزشی کشور استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of Islamic lifestyle with a skill - approach in promoting psychological well-being

نویسنده [English]

  • Dr.Shiva Masoumparast
An expert in the prevention of social harms of the Ministry of Education
چکیده [English]

Background: One of the most important determinants of the improvement of mental health and psychological well-being of adolescents is their lifestyle, which can be effective in preventing social harm. Considering the role played by the students of every country play in its prosperity, it is an inevitable necessity to invest in their proper education. Aim: The purpose of the current research was to investigate the role of Islamic lifestyle with a skill-based approach in improving psychological well-being. Method: Applied Research was used in this research. The study population included the secondary school students of Tehran city. Tools: Data collection tools included interviews and questionnaires(Kaviani's Islamic lifestyle and Ryff Scales of Psychological Well-Being). Findings: The findings of this study highlight the necessity of using life skills training programs with Islamic approach to improve psychological well-being. Conclusion: The results of educational interventions could lead to better performance, therefore, it is suggested to be used as an effective strategy in all educational centers of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological well-being
  • Islamic lifestyle
  • skill-based approach
  • Life skills
[1] Ameri M, Dehdar M, Amirian M. Teaching life skills with the approach of social damage prevention. Applied studies in social sciences & sociology, 2020;  3(11): 35-44.
[2] Zanganeh Motlagh F, Abbasi F, Ebrahimi S. Effect of Healthy Lifestyle Psycho-Educational Training on University Students' Quality of Life (Physical and Psychological) & Social Health. Islamic Life Style, 2018; 2 (1):1-4.
[3] Abdi SSH, Abolghasemi A, Taheri Ferd Pilehroud M. The relationship between Islamic lifestyle, meaning of life & emotional intelligence with students' mental health. Psychology & religion. 2018; 3(43):103-118.
[4] Null G, Pennesi L. Diet and lifestyle intervention on chronic moderate to severe depression and anxiety & other chronic conditions. Complementary Therapies in Clinical Practice. 2017; 29:189-193.
[5] Salaripour M, Maktabi GH, Alipour, S. Relationship between emotional intelligence & religious orientation with death anxiety in retired male employees of Khuzestan Steel Industries of Ahvaz. Counseling Culture and Psychotherapy. 2018;9(33):99-177.
[6] Crous G. Child psychological well-being & its associations with material deprivation & type of home. Children & Youth Services Review. 2017; 80: 88-95.
[7] Ghaemi A. Family & Behavioral Difficulties of Children in Tehran: Anjuman and Olya Publications. 2005.
[8] Mohammad Khani Sh, Mousavi Chalak H, Nouri R, Mutabi F. Life skills (behavioral skills training for parents), Tehran. Tolo Danesh Publications. 2017.
[9] Mohammad Khani Sh, Noori R, Mutabi F. Life skills (behavioral skills training for students), Tehran. Tolo Danesh Publications. 2017.
[10] Beheshti A. Islam & education of children. first volume. Tehran: Publishing Center of Islamic Propaganda Organization. 1991.
[11] Ismaili A. The principles & methods of education in Islam, Tehran: Farhang Publishing House. 2019.
[12] Masoumparast Sh. Effective skills to live better, Tehran: Mellat Publications. 2021