اثربخشی آموزش مثبت نگری بر سلامت روان دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی

2 کارشناسی ارشد، سنجش و اندازه گیری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت‌اندیشی بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس منطقه 4 شهر تهران صورت گرفته است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش را همۀ دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران تشکیل داده اند. از این جامعه یک مدرسه به روش نمونه گیری در دسترس و دو کلاس متوسطه با روش تصادفی انتخاب شده است. به منظور سنجش سلامت روان، پرسشنامه گلدبرگ (1998) استفاده شد. برای اجرای پژوهش نخست از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شده، سپس 10 جلسه 90 دقیقه ای مثبت‌اندیشی برای گروه آزمایش ارائه شده است اما برای گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای صورت نگرفته است. پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. به این ترتیب داده‌های موردنیاز پژوهش گرد‌آوری شدند و با آزمون کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که میانگین سلامت روان گروه آزمایش در پیش‌آزمون 50 بود، اما در پس‌آزمون 44 بود. همچنین تحلیل استنباطی با 99 درصد اطمینان، اثربخشی آموزش را بر سلامت روان تأیید کرد. بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی، سلامت روان دانش‌آموزان رابه طور معنا‌دار بهبود می‌بخشد (05/0

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of positivity education on students' mental health

نویسندگان [English]

  • mahdiyeh shoshtarirezvani 1
  • seyedeh fatemeh jaladati 2
  • zeynab hojatansari 3
  • mahla bahrami 3
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology
2 Master, Assessment and Measurement. Islamic Azad University Tehran Branch. Tehran Iran
3 Master of Educational Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the effectiveness of positive thinking skills training on the mental health of female high school students in District 4 of Tehran. The type of research is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The population of this study consists of all female students in the second year of high school in district 4 of Tehran. From this community, one school has been selected by available sampling method and two secondary classes have been selected by random method. Goldberg Questionnaire (1998) was used to assess mental health. To conduct the research, both groups were pre-tested, then 10 90-minute positive thinking sessions were presented for the experimental group, but no intervention was performed for the control group. After the training, post-test was taken from both groups. Thus, the required data were collected and analyzed by covariance test. The results showed that the mean mental health of the experimental group was 50 in the pre-test but 44 in the post-test. Inferential analysis also confirmed the effectiveness of education on mental health with 99% confidence. Therefore, it is concluded that teaching positive thinking skills significantly improves students' mental health (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive Thinking
  • Mental HealthPositive Thinking
  • Mental Health
  • Students
[1] Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 2007; 60(3):541-572.
[2] Organization WH. Suicide rates 2015 [updated 2016; cited 2015]. Available from: http://www. Who. Into/mental _health/ prevention/ suicide/ suicide rates/en.
[3] Epping-Jordan J, Bengoa R, Kawar R, Sabate E. The challenge of chronic conditions: WHO responds. BMJ. 2001; 323:947-8
[4] Baghianimoghadam M, Dehghanpour M, Shahbazi H, Kahdouee J, Dastgerdi G, Falahzadeh H. A survey Relation Between Optimism and General Health in University Students in Yazd Iran. TB. 2013; 12(2):89-101
[5] Fernández-Abascal EG, Martín-Díaz MD, Molina VB. Different conceptualizations of optimism/pessimism and their relationship with physical and mental health and health-related behaviors. Journal of Depression and Anxiety Disorders, 2018; 2(1).
[6] Thompson KA, Bulls HW, Sibille KT, Bartley EJ, Glover TL, Terry EL, ... Hughes LB. Optimism and psychological resilience are beneficially associated with measures of clinical and experimental pain in adults with or at risk for knee osteoarthritis. The Clinical journal of pain, 2018; 34(12): 11-64
[7] Goodin BR, Bulls HW. Optimism and the experience of pain: benefits of seeing the glass as half full. Curr Pain Headache Rep 2013; 17:329
[8] Goldberg DP, Hillier VE. A scaled version of General Health Questionnaire. Psychological Medicine, 1979; 9: 131-145.
[9] Bahmani Askari A. National Standardization and Evaluation of Psychometric Indicators of General Health Questionnaire for Iranian Medical Students. Proceedings of the Third National Seminar on Mental Health of Iranian Students. 2006.