اثربخشی بازی الیفو بر هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی

3 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی

10.22034/naes.2021.266664.1091

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بازی الیفو بر هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی به صورت نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون، با یک گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 13 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. در این مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن استفاده شد. تعداد 30 نفر و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی (15نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. به منظور انتخاب نمونه پژوهش، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. پس از انتخاب نمونه ها پیش آزمون انجام شد و سپس بازی الیفو برای کودکان گروه آزمایش انجام شد. برای گروه آزمایش 45 جلسه بازی در ساعتی که کودکان در پیش دبستان حضور داشتند انجام و اجرا شد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد و در پایان دوره از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد.
جهت تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که بازی الیفو باعث افزایش معنی دار سطح هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی به میزان 49/0 و همچنین بر خرده مقیاس های خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط به ترتیب 61/0، 57/0، 54/0 و 54/0 موثر بود. مبتنی بر یافته ها می توان بیان داشت که بازی الیفو یک روش موثر برای افزایش هوش هیجانی کودکان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Alifo game on preschool children's emotional intelligence

نویسندگان [English]

  • Zinab Hojatansari 1
  • Mahla Bahrami 2
  • mahdiyeh shoshtarirezvani 3
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University
3 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology
چکیده [English]

The present study was conducted to evaluate the effectiveness of Alifo game on emotional intelligence of preschool children in a quasi-experimental manner with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all preschool children in the 13th district of Tehran in the 97-98 academic year. In this study, the Bar-An emotional intelligence questionnaire was used. A total of 30 people were randomly divided into experimental group (15 people) and control group (15 people). In order to select the research sample, the available sampling method was used. After selecting the samples, a pre-test was performed and then Alifo game was performed for the children in the experimental group. For the experimental group, 45 play sessions were performed and performed at the time when the children were in preschool, and the control group did not receive any intervention, and at the end of the course, post-test was taken from both groups.
Mean and standard deviation and analysis of covariance were used to analyze the data. Findings showed that Alifo play significantly increased the level of emotional intelligence of preschool children by 0.49 and also on the subscales of self-awareness, self-management, social awareness and relationship management by 0.61, 0.57, 0.54, respectively. And 0.54 was effective. Based on the findings, it can be stated that Alifo game is an effective way to increase children's emotional intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Play Elifo
  • Emotional intelligence
  • Preschool
[1] de Bruyn EH, Cillessen AH, Wissink IB. Associations of peer acceptance and perceived victimization in early adolescence. J Early Adolesc 2010; 30(4): 543-66.
[2] Jalali S, Kar Ahmadi M, Molavi H, Aghaei A. The effect of cognitive-behavior group play therapyonsocialphobiain. 5-11 years old children. J Res Behav Sci 2011; 9(2): 104-13
[3] Ongh Kh , Sanagho A , Joybari L , Azimi M , Comparison of Intelligence, Creativity and Aggression in Second Elementary School Children with a History of Reschool Education and without it: a case-control study , Journal of Student Research Committee, Vice Chancellor for Research, University of Medical Sciences Mashhad , 2016 ;18:61
[4] Davodi D , Gharaei B , The Relationship Between Behavioral Disorders and Emotional Intelligence in Students , Scientific Journal of  Kerman University of Medical Sciences , 2011; 14(4):28
[5] Mayer J, Salovey P, Caruso D. (2008). Emotional intelligence: New ability of eclectic traits. American Psychologist ؛63: 503-517.
[6] Zeidner M, Matthews G, Roberts, R. D. (2009). What we know aboutemotional intelligence: how it a. acts learning, work, relationships,and our mental health. Massachusetts: The MIT Press, 182-190.
[7] Vahedi M , Bigdeli Z , The Effectiveness of Organized Games on the Level of Learning and Intelligence of Preschool Students, Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy Culture of Allameh Tabatabai University ,2019; 9 (33):187-206.
[8] Homarmand H , Ghodarzi E , Ghasemi M , The Effectiveness of Rhythmic Movement Games on the Level of Attention and Intelligence of Preschool Children with ADHD, International Conference on New Research Findings in Psychology and Educational Sciences,2016 , Tehran
[9] Norozi D , Dehghanzadeh H , Designing Educational Computer Games ,2013 , Tehran: New dialect
[10] Hojatansari Z , Barghiirani Z , Moghadam A , The Effect of Alifo Games Collection on Social skills of Children Under 6 years old in Tehran. Scientific Journal of  Research in Psychology, Educational Sciences and Social Sciences ,20212; (20):105- 112
[11] Ganji H , Mirhashemi M , Sabet M , Preliminary Standardization of Bradbury-Graves Emotional Intelligence test. Applied Psychology: 35-23.