بررسی تاثیر نقشه مفهومی نظریه آزوبل در جهت پیشگیری افت تحصیلی و زوال یادگیری در دوران کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

10.22034/naes.2020.263114.1084

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقشه مفهومی نظریه آزوبل در جهت پیشگیری افت تحصیلی و زوال یادگیری در دوران کرونا پرداخته شد . روش تحقیق شبه آزمایشی با گروه کنترل آزمودنی در روش تحلیل تی جفت شده ، پیش آزمون و پس آزمون با مشارکت دو گروه 30 نفره متوازن کلاس سوم مقطع ابتدایی انجام شد . یافته نشان داد تاثیر نقشه مفهومی درفراموشی مطالب و زوال یادگیری و با یاد آوری و به یاد سپاری مطالب درسی نقش اثرگذاری در گروه کنترل نسبت به گروه گواه دارد .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Azobel theory concept map to prevent academic failure and learning decline in the corona

نویسندگان [English]

  • zahra Nouri Shirazi
  • MAHDIYE ghanbari hamidabadi
  • zeynab allipour
  • atefe sadat hashemi
Master student of the curriculum of Allameh Tabatabai University of Tehran
چکیده [English]

The present study investigated the effect of the concept map of Azobel theory to prevent academic failure and learning decline in the corona. Quasi-experimental research method was performed with the control group of the subject in paired t-test, pre-test and post-test with the participation of two balanced groups of 30 people in the third grade of elementary school. Findings showed that the effect of concept map on forgetting content and learning decline and by remembering and memorizing curriculum has an effective role in the control group compared to the control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • concept map
  • Azobel
  • academic failure
  • memorization
  • reminder
[1] Moniri R, Ghalebtarash H, Mussavi G. The reasons of educational failure among paramedicalstudents in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 2006; 1(6): 135-40. [Persian]
[2] Biabangard I. The effectiveness of multidimensional treatment of Alzars, rational-emotional Ellis on reducing students' exam anxiety, scientific databases of Iran Research Institute of Information and Scientific Evidence. 2002. [Persian]
[3] Hesam M, Sanako A. The relationship between academic failure and academic satisfaction and some factors in medical students of Golestan University. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 2012; 9 (2) .90-96. [Persian]
[4] Hosseinpour B, Golmohammadian M. The effectiveness of group counseling in rebt method on the concept of female students' academic failure. New findings in social psychology. 2009. [Persian]
[5] Nazari R, Sharifnia H. Effective causes of academic achievement of nursing students. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2010; 12 (1): 90.94. [Persian]