بررسی استفاده از کد های دسترسی سریع در بهینه سازی مصرف مواد نسل جدید کتابهای دانشگاهی ( مطالعه موردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

هدف از این مطالعه، بهینه سازی مصرف مواد با معرفی نسل جدید کتابهای دانشگاهی است. به این منظور کتاب های دانشگاهی با فناوری مبتنی بر وب تلفیق شدند. رسانه های آموزشی شامل متن، صوت، فیلم و انیمیشن با کمک کدهای دسترسی سریع طراحی و به متن اصلی کتاب اضافه شدند. در باز طراحی کتاب آموزشی در قالب نسل جدید کتابهای دانشگاهی 300 صفحه از محتوای چاپی کتاب کاسته و در قالب چند رسانه های مبتنی بر وب در اختیار دانشجویان قرار گرفت. کد های دسترسی سریع با استفاده از دستگاه تلفن هوشمند قابل استفاده دانشجویان بودند. این مطالعه در نیم سال دوم تحصیلی98-97 با نمونه آماری 57 دانشجو صورت گرفت. در این پژوهش دانشجویان محتوای آموزشی را با استفاده از نسل جدید کتابهای دانشگاهی دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد نسل جدید کتاب های دانشگاهی در نمونه مورد مطالعه، موجب کاهش مصرف 8553 برگ کاغذ، معادل 77/42 کیلوگرم می گردد که این رقم معادل نجات جان بیش از یک درخت و کاهش مصرف 1670 لیتر آب است. بنابراین با توجه به تعداد متقاضیان، اهمیت کیفیت آموزش تحصیلات تکمیلی و همچنین نتایج مثبت استفاده از فناوری در یادگیری، معرفی و گسترش استفاده از نسل جدید کتاب های دانشگاهی، می تواند نقش موثری در بهینه سازی مصرف مواد و انرژی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigate the use of QR codes in optimizing paper consumption The new generation of academic books(case study)

نویسنده [English]

  • Zeinab Golzari
چکیده [English]

The purpose of this study is to optimize substance use by introducing a new generation of academic books. To this end, academic textbooks were integrated with web-based technology. Educational media including text, audio, video and animation were designed with the help of quick access codes and added to the main text of the book. In the redesign of the textbook in the form of a new generation of academic books, 300 pages of printed content of the book were reduced and made available to students in the form of web-based multimedia. Quick access codes could be used by students using a smartphone. This study was conducted in the second half of the 98-97 academic year with a statistical sample of 57 students. In this study, students received educational content using a new generation of academic books. The results showed that the new generation of academic books in the study sample reduces the consumption of 8553 sheets of paper, equivalent to 42.77 kg, which is equivalent to saving the life of more than one tree and reducing the consumption of 1670 liters of water. Therefore, considering the number of applicants, the importance of the quality of graduate education as well as the positive results of using technology in learning, introducing and expanding the use of the new generation of academic books, can play an effective role in optimizing material and energy consumption.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Optimization of paper use
  • quick response codes
  • Educational Content
  • Higher education
  • Academic Books
[1] Mansoorian Y. One hundred features of efficient and effective academic books. Research and writing of academic books. 2013; 17 (29): 17-1. [Persian]
[2] Mansoorian Y. (1395). We are not free from reading. Quarterly Journal of Information and Communication Book Review. 2016; 3 (10): 201-206. [Persian]
[3] Alexander Patricia A, Singer Lauren M. Students Learn Better From Books Than Screens, According To A New Study .Issn: 0022-0973 (Print) 1940-0683 (Online) Journal Homepage: Http://Www.Tandfonline.Com/Loi/Vjxe20. 2017.
[4] Shakeel I, Khan M, Malik I. Mobile Phone Usage And Students' Perception Towards M-Learning: A Case Of Undergraduate Students In Pakistan International Journal Of E-Learning & Distance Education, 2017; 32(1). Available At Ssrn:Https://Ssrn.Com/Abstract=3054621
[5] O'malley C, Vavoula G, Glew JP, Taylor J, Sharples M. Guidelines for Learning/Teaching/Tutoring In A Mobile Environment. Retrieved 7 July, 2009:8-84
[6] Shih JL, Chu HC, Hwang GJ, Kinshuk. An Investigation Of Attitudes Of Students And Teachers About Participating In A Context-Aware Ubiquitous Learning Activity. British Journal of Educational Technology, 2011; 42: 373–394. Doi: 10.1111/J.1467-8535.2009.01020.X
[7] Rikala J, Kankaanranta M. Blending Classroom Teaching And Learning With qr Codes. 10th International Conference Mobile Learning. 2014;141-148
[8] Law C, So S. Qr Codes In Education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 2010; 3(1):85-100
[9] Durak G, Ozkeskin E, Ataizi M.  Qr Codes In Education and Communication. Turkish Online Journal of Distance Education-Tojde April 2016; 17(2):1302-6488
[10] Granito M, Chernobilsky E. The Effect of Technology on A Student's Motivation and Knowledge Retention. Nera Conference Proceedings. 2012.
[11] Golzari Z. The Impact of Using Quick Access Code Technology on Academic Motivation. Bi-Quarterly Theory and Practice in the Curriculum. 2018; 7(13). [Persian]
[12] Koch Pide N, Pashapour M. Investigation of the current situation of cellulose resources and raw materials of wood and paper industries. Proceedings of the First National Conference on Roadmap for Supply of Raw Materials and Development of Wood and Paper Industries in 1404. 2011.  [Persian]
[13] Kinsella S. Recycled Paper Worldwide, Zero Waste Symposium San Diego. 2018. Available On: Https://Ilsr.Org/Working-Partner-Update-Conservatree-Inc/